Antibes og Genova

Foer toget mitt skulle gaa til Genova tirsdag 19. mai bestemte jeg meg for aa besoeke Picazzo-museet i Antibes, en liten by 25 min. fra Nice. Jeg kom meg litt sent avgaarde den morgenen, fordi Inderen som sov under meg paa Chez Patrick var vaaken for foerste gang akkurat naar jeg skulle dra. Han hadde vaert i Oslo og sluttet aldri aa snakke. Jeg hadde ikke lagt merke til at min opplyste mor hadde skrevet om museets aapningstider, saa jeg trodde jeg fortsatt skulle rekker museet.

Naar jeg kom til Antibes fant jeg ut at den stasjonen ikke hadde oppevaringsbokser (for sekken), da maatte jeg til Cannes eller Nice, sa vakten. Jeg saa paa kartet at det ikke var altfor langt, saa jeg bestemte meg for aa gaa til museet. Etter ca. 15 minutter var jeg utenfor musset, presis klokka 1200. I det jeg skulle til aa gaa inn doera, som ennaa var aapen, sa en dame paa vei ut at det var desverre stengt. Da saa jeg meldingen fra mor om at det var stengt fra klokka 1200 til 1400.
Jeg skulle dra foer klokka 1400 og hadde reservasjoner, saa jeg satte meg i stede ned paa en kafé for aa finne noe aa drikke og litt lunsj. Tre bord bortenfor satt selvfoelgelig Anne, min mors venninne, sammen med foreldre og soester. Det var veldig hyggelig aa se et kjent fjes igjen. Jeg hadde desverre ikke mye tid i Antibes, men ble invitert med paa lunsj og marked. Jeg gikk tilbake til toget og rakk det fint.

I Ventimiglia maatte jeg bytte tog, jeg kunne med en gang foele at jeg var i Italia. Hjemme! Det var litt trist aa sitte i en italiensk/oesteuropeisk (de er like overalt) togvogn uten Endre, Kristen og Andreas, men jeg kom vel fram uten dem.

Genova er mye mer enn jeg husket fra forrige besoek og jeg maa si den er paa topplisten over italienske byer jeg har vaert i. Motorvei over havna og mangel paa strand trekker litt ned, men byen er akkurat passe italiensk!

I dag har jeg gaatt litt rundt i byen, sett paa kirker og annen arkitektur, besoekt et galleri, sett noen palasser og vaert i Akvariumet. Til lunsj var jeg innom en lokal Foccacieria, det blir ikke saa bra noen andre steder enn i Liguria. Haaper paa tradisjonell middag med pesto og Barbera i kveld!
I morgen drar jeg etter all sannsynelighet ned til Sestri Levante, litt lenger soer i Liguria. Der skal jeg slappe av paa stranda noen dager foer jeg drar til Firenze for litt Rennessanse. Fra og med 27. er jeg i Roma, flybilett hjem 31. mai.

Og, Mamma! Jeg er med til Sestri til hoesten, hvis du tar meg med paa Vin og Troeffel Festival!

Skrevet av Beer Bob 09:57 Arkivert i Italia Tagged backpacking

Kommentarer

Hett tips, Arne! Gå til små butikker (type ikke-kjede-landhandler...) og be om panini med parma eller mozzarella eller mortadella ++ i kjøtt/ ostedisken der, snørr-billig og dompa-digg!

fra Karoline

Ok, den starter 3. oktober. Da satser vi på å avslutte ferien i Alba

fra Tone

Hei Reise-Bob
Hvis du har tid og kjeder deg så kan du jo hoppe en tur over til Korsika også. Ferger går fra Livorno, rett sør for Pisa. Det går tog til Livorno.
Hadde vært greit for oss å få en føling på øya hvor vi skal tilbringe sommerferien! Kos deg videre i Italia!

fra Tante

Hei Arne !Takk for sist ! Det var litt av en overraskelse og veldig koselig å treffe deg i Antibes .Jeg følger ivrig meg på reisen din ,-veldig morsomt å lese .Fortsatt god tur ,og vær forsiktig :-)Hilsen fra Anne